Als u marketeer of webontwikkelaar bent, is het belangrijk om te weten hoe bezoekers uw site gebruiken. De tool voor websiteanalyse die de meeste marketeers gebruiken is Google Analytics, waarmee u verschillende aspecten van het sitegebruik kunt volgen. Maar hoe stellen bedrijven deze tool in en hoe gebruiken ze die? In deze gids leggen we uit hoe u een account aanmaakt bij Google Analytics en begint met het bijhouden van websiteverkeer voor uw bedrijf of organisatie.
Google Analytics instellen.
Het instellen van Google Analytics is een eenvoudige taak die u minder dan 10 minuten kost. Alles wat u nodig heeft is het volgende:
- Een Google-account. U kunt een account aanmaken met uw e-mailadres en wachtwoord, waardoor u gemakkelijk meerdere eigendommen onder één login kunt beheren. Als u nog geen bestaande account heeft, klik dan hier om u gratis aan te melden.
- Een website die het HTTPS-protocol gebruikt; dit versleutelt het verkeer tussen uw computer en onze servers zodat alleen bevoegde partijen het kunnen zien (ongecodeerd HTTP laat iedereen die toegang heeft elke pagina op uw site zien).
Website gebruik bijhouden.
Zodra u de basis onder de knie hebt, is het tijd om uw aandacht een beetje te verleggen en te kijken hoe u het websitegebruik kunt volgen. Dit is belangrijk omdat het u helpt te begrijpen hoe mensen daadwerkelijk met uw site omgaan. U kunt hiervoor Google Analytics gebruiken, maar er zijn ook andere tools die misschien beter passen bij wat u wilt bereiken.
Het dashboard gebruiken.
Het eerste wat u moet doen is inloggen op uw Google Analytics-account. U komt daar door naar https://analytics.google.com te gaan en te klikken op de knop Aanmelden rechtsboven op de pagina.
Zodra u bent ingelogd, ziet u een dashboard met drie hoofdonderdelen: Verkeersbronnen, Publiek en Inhoud (of site-inhoud). Elk onderdeel heeft zijn eigen specifieke doel, maar het zijn allemaal belangrijke hulpmiddelen voor het bijhouden van websiteverkeer.
Verkeersbronnen laat zien welke websites gedurende een bepaalde periode bezoekers naar uw site hebben geleid. De resultaten variëren afhankelijk van de vraag of u Google AdSense of een andere broncode op uw site hebt geïmplementeerd en hoeveel bezoekers in diezelfde periode van elke bron kwamen.
Met Audience kunnen gebruikers meer te weten komen over hun publiek op basis van demografische gegevens zoals leeftijdsbereik en geslacht, naast andere zaken zoals interesses of locatiegegevens die worden verstrekt door cookies die lokaal worden opgeslagen op verschillende apparaten die tijdens een individuele sessie worden gebruikt (computer/tablet/smartphone enz.).
Kom meer te weten over de bezoekers van uw site.
Inzicht in wie uw bezoekers zijn is essentieel om te begrijpen hoe zij met uw site omgaan, en dus waar u als marketeer uw tijd en energie op moet richten. Google Analytics biedt gegevens over verkeersbronnen, bezoekerslocaties, verwijzingsinformatie (waar de bezoeker vandaan kwam), apparaattype, schermresolutie en meer.
Google Analytics geeft ook informatie over hoe lang een gebruiker op elke pagina van uw website blijft (een metriek die sessieduur wordt genoemd). U kunt deze informatie gebruiken om uit te zoeken welke pagina’s op uw site niet genoeg aandacht van gebruikers trekken of hen doen doorklikken naar andere pagina’s binnen de site. Zo ontdekte ik bijvoorbeeld op mijn webshop Snapbacks.nl dat amper mensen de blog bezochten – en zo kon ik hier meer aandacht aan schenken in de user interface.
Stel conversiedoelen in.
U kunt conversiedoelen instellen om te bepalen hoe goed een bepaalde actie op uw site presteert. Als u bijvoorbeeld wilt dat meer mensen een PDF-versie van een artikel downloaden, stelt u een conversiedoel in voor die specifieke pagina. Op die manier weet u, wanneer mensen op “Download nu” klikken op de pagina, of dat gelukt is of niet.
Houd bij het instellen van je doelen in Google Analytics (GA) rekening met de volgende zaken:
- Je doel moet specifiek en meetbaar zijn. Bijvoorbeeld: “10% meer omzet dan vorige maand”. Niet: “Ik wil dat mijn websiteverkeer groeit.” Dat is te vaag!
- Doelen moeten haalbaar zijn – het is belangrijk om jezelf niet op een mislukking te zetten door vanaf het begin onrealistische verwachtingen te stellen!
Gebruik Google Analytics als basis voor marketing- en groei-inspanningen op uw site
Google Analytics is een goed uitgangspunt om inzicht te krijgen in uw publiek en hoe zij uw site gebruiken. U kunt Google Analytics gebruiken om het websiteverkeer te volgen en de belangrijkste markten, producten, klanten en kanalen te identificeren.
Zodra u Google Analytics op uw site hebt ingesteld, moet u de prestaties ervan regelmatig bijhouden. Hoe meer gegevens u hebt over de manier waarop mensen uw site gebruiken (en wat ze erop doen), hoe beter u in staat bent beslissingen te nemen over waar u middelen moet investeren of welke delen van de site moeten worden verbeterd.
Google Analytics is een geweldig hulpmiddel om uw publiek te leren kennen. Het is heel eenvoudig in te stellen en te gebruiken, en het kan u helpen uw websiteverkeer op vele manieren te volgen. Gebruik de gegevens van Google Analytics om meer te weten te komen over wie uw site bezoekt en waarnaar ze op zoek zijn. Met deze informatie bij de hand is het voor marketeers gemakkelijker dan ooit om beslissingen te nemen over hoe zij hun doelgroep het beste kunnen bedienen!